K-opt

2-opt przykład (1) Przykładowe wykonanie algorytmu 2-optymalnego
3-opt przykład (2) 8 sposobów połączenia ze sobą 3 fragmentów cyklu (jeden krok algorytmu 3-opt)

K-opt, algorytm k-optymalny – algorytm lokalnej optymalizacji wykorzystywany przy rozwiązywaniu problemu komiwojażera. Algorytm ten nie służy do samego wyznaczania trasy, a jedynie do ulepszania jej. Najprostszą wersją tego algorytmu jest algorytm 2-optymalny.

Działanie algorytmu

Algorytm polega na usuwaniu z cyklu k krawędzi i zastępowaniu ich innymi krawędziami tak, aby utworzyć inny prawidłowy cykl. Jeśli osiągnięte w ten sposób rozwiązanie jest lepsze od dotychczas znalezionego, zapamiętujemy je. Za każdym razem modyfikujemy cykl początkowy (nie rozwiązanie z poprzedniego kroku).

Usunięcie z cyklu k krawędzi sprawia, że cykl zostaje podzielony na k fragmentów. Należy sprawdzić wszystkie możliwości połączenia tych fragmentów w całość. Taki krok algorytmu należy powtórzyć dla każdej k-elementowej grupy krawędzi.

Algorytm można wykonywać kilkakrotnie, aż do momentu, w którym żadna modyfikacja nie spowoduje skrócenia trasy. W ten sposób osiągnięte zostanie minimum lokalne.

Złożoność obliczeniowa

Załóżmy, że mamy cykl liczący n krawędzi. Jeśli chcemy usunąć z niego k krawędzi, to możemy uczynić to na n!/(k!(n-k)!) sposobów (kombinacja z n po k). Dla każdej kombinacji musimy sprawdzić wszystkie możliwości połączenia fragmentów cyklu w inny sposób. Fragmenty te możemy ustawić w różnej kolejności na (k-1)! sposobów. Dodatkowo każdy fragment można odwrócić, czyli wartość tę musimy pomnożyć przez 2k-1. Jest to oszacowanie z pewnym nadmiarem – jeśli dany fragment jest jednoelementowy, to nie trzeba go odwracać (im większe k, tym więcej będzie takich elementów, zatem dla dużych k czynnik ten będzie zanikał).

Podsumowując, mamy do sprawdzenia maksymalnie n!2k-1/(k(n-k)!) wariantów. Jest to złożoność rzędu O(nk), przy czym nawet dla dużych k złożoność nie przekroczy n!.

Biorąc pod uwagę, że złożoność algorytmu w zależności od k jest wykładnicza, w praktyce używa się tylko niewielkich wartości k, zazwyczaj 2 lub 3. Dla k=n wykonanie algorytmu byłoby tożsame ze sprawdzeniem wszystkich możliwych rozwiązań problemu komiwojażera.

Ocena: 0 Tak Nie
Liczba głosów: 0.

Dodano: 17 czerwca 2017 15:20, ostatnia edycja: 17 czerwca 2017 16:08.

REKLAMA

Zobacz też

Metoda Forda-Fulkersona – algorytm służący do wyznaczania maksymalnego przepływu. Jest to algorytm bardzo ogólny, dlatego często nie jest nazywany algorytmem, a metodą. Popularną implementacją tej metody jest algorytm Edmondsa-Karpa. Algorytm można opisać następująco:

  1. Wyznacz sieć residualną (opis sieci residualnej znajduje się w dalszej części artykułu).
  2. Znajdź w sieci residualnej dowolną ścieżkę powiększającą.
  3. Jeśli nie udało się wyznaczyć żadnej ścieżki powiększającej, zakończ działanie algorytmu.
  4. W przeciwnym razie zwiększ przepływ w sieci (w sposób opisany w dalszej części artukułu) i wróć do punktu 1.
→ Czytaj całość

Algorytm Dijkstry – algorytm służący do wyznaczania najkrótszych ścieżek w grafie. Wyznacza najkrótsze ścieżki z jednego wierzchołka (zwanego wierzchołkiem źródłowym) do pozostałych wierzchołków. Algorytm wymaga, aby wagi krawędzi grafu nie były ujemne. Autorem algorytmu jest holenderski naukowiec Edsger Dijkstra.

Algorytm realizuje podejście zachłanne. W każdej iteracji wybierany jest ten spośród nieodwiedzonych wierzchołków, do którego można dotrzeć najmniejszym kosztem. Po wyznaczeniu ścieżki do konkretnego wierzchołka nie zostanie ona zmodyfikowana w trakcie wykonywania dalszej części algorytmu.

→ Czytaj całość

Metoda przyrostowa – technika projektowania algorytmów polegająca na dodawaniu do rozwiązania kolejnych elementów z danych wejściowych. Przykładem algorytmu opartego na tej metodzie jest sortowanie przez wstawianie, gdzie kolejne elementy są wstawiane do posortowanej części tablicy.

Jest to metoda prosta, jednak sprawdza się tylko dla niektórych problemów obliczeniowych.

→ Czytaj całość
Polityka prywatnościKontakt